Tuzemský průmysl si v dubnu připsal meziroční pokles o 6,4 %, a v poměrně silném záporu skončil i po očištění o kalendářní vlivy (-3,8 %). Z části k tomu přispěla silnější srovnávací základna, kdy před rokem se průmysl znovu rozjížděl po pandemických uzavírkách. Hlavní díl problémů ale přichází stejně jako v předchozích měsících z automobilového průmyslu, který táhne meziroční výsledky výrazně níže. V meziměsíčním srovnání proti březnu klesla průmyslová produkce o 0,8 %.
Při srovnání s loňským dubnem běžel automobilový sektor jen zhruba na 85 % a vzhledem k jeho stěžejní roli na celém českém průmyslu tak nemůže být divu, že finální cifra vypadá jak vypadá. Z očištěného výsledku ubral automotive přes tři procentní body a kdyby se zanedbal spolu s výrobou ostatních dopravních prostředků a zařízení, dostal by se český průmysl do kladných čísel.
Byť je výsledek automobilového sektoru zásadní, opomínat nelze ani fakt, že do meziročního poklesu se dostalo 11 z 24 sledovaných sektorů. To je odlišná situace proti předchozím měsícům, kdy s výjimkou automotive vykazovala drtivá většina sektorů kladné výsledky. Ty jsou teď vidět spíše u sektorů zaměřených na domácí trh, jako je potravinářská výroba nebo nápojový průmysl, více zahraničně orientované sektory začínají zpomalovat. To ostatně dnes potvrdil i nečekaně špatný výsledek ze zahraničního obchodu.
Hodnota nových zakázek rostla meziročně o 3,1 %. Na rozdíl od předchozích měsíců bylo tempo vyšší u tuzemských (+4,6 %) než zahraničních (+2,4 %) zakázek. Meziměsíčně ale hodnota nových zakázek poprvé od začátku roku klesla (-2,2 % proti březnu).
Průmyslová výroba | ||||
Aktuální
|
Předchozí
|
RB
|
Trh
|
|
v % r/r |
-6,4
|
-1,4
|
-4,8
|
-1,6
|
Zdroj: Raiffeisenbank, Bloomberg, sezónně neočištěná data |
Dubnový výsledek bohužel potvrzuje náš odhad, že v rámci letošního roku se průmysl zotavení nedočká. Pro celý rok 2022 očekáváme pokles o 0,5 %, dubnový výsledek ale představuje riziko ještě slabšího výsledku. Varování nepředstavuje jen samotný výsledek, ale i pokles v průmyslové poptávce, kdy se začíná projevovat celkové ochlazení ekonomické aktivity ve světě. K tomu stále trvají problémy i z nabídkové strany, kde nedostatek dílů tlumí stěžejní automobilový průmysl.
Autorem analýzy je tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank