Srpnové výsledky průmyslu ukázaly, že nedostatek vstupů začíná být závažnou brzdou dalšího oživení českého hospodářství. Zatímco většina průmyslových odvětví v srpnu ještě meziročně rostla, výpadky vstupů pro sužovaný autoprůmysl přispěly k meziměsíčnímu poklesu průmyslu o 3 % a výraznému meziročnímu poklesu.
Celkově se dostal automobilový průmysl téměř 16 % pod úroveň loňského srpna, respektive 12 % pod úroveň roku 2019. A podzim pravděpodobně nebude lepší. Největší česká automobilka Škoda Auto sice tento týden opět rozjela výrobu, ale situace se nevyvíjí dobře. Chybí nejen polovodiče, ale i další komponenty (například autorádia), a automobilka se proto rozhodla zcela přestat vyrábět modely, pro které nemá potřebné díly. Pravděpodobně tak podle Hospodářských novin zcela vypustí pondělní a úterní směny.
Slibná jsou na první pohled meziroční tempa u nových zakázek za celý průmysl (celkově +6,2 %), ovšem rostou už pouze jejich objemy (jsou dražší a dražší) a ne celkový počet. A zcela mimo opět stojí výroba aut, kde došlo v posledním měsíci k prudkému poklesu nových objednávek, které se dostaly pod úroveň roku 2019.
Na základě posledních čísel a zpráv se dá předpokládat, že od poloviny roku byl dosavadní tahoun českého oživení (průmysl) už spíše jeho brzdou. Ve třetím kvartále zatím podle dostupných dat sice dál česká ekonomika pokračovala v oživení. Nebylo ovšem nijak silné a bylo tažené zejména rozvolněním v sektoru služeb. Domácí varovné zprávy jenom podtrhují čísla ze sousedního Německa, kde průmysl v srpnu také prudce propadl. A to bude řadě českých firem (nejen z autoprůmyslu) bezesporu přidělávat další vrásky na čele.
Autorem textu je Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance