Průmysl i v krizi zatím funguje

Vládní restrikce ve snaze zvrátit pandemii koronaviru míří podobně jako na jaře především na služby, zejména maloobchod, odvětví ubytování a dalších osobních služeb, jež se v ještě často ani nestihly vzpamatovat z předchozího útlumu.

„Jen velký optimista by mohl předpokládat, že se vytyčeného čísla R podaří dosáhnout do 3. listopadu a hned poté se vše začne rychle vracet do původních kolejí. Do značné míry se opakuje jarní scénář a ve „hře“ zůstává až příliš mnoho proměnných,“ říká analytik ČSOB Petr Dufek. Přesto tu jsou podle něj rozdíly, které by mohly zabránit takovému pádu, jaký ekonomika zažila právě na jaře.

Jedním z největších rozdílů oproti jaru je, že se zatím podařilo udržet v chodu největší tuzemské odvětví – průmysl. Nerozpadají se (zatím) ani dodavatelské řetězce ani nepadá mezinárodní obchod jako na jaře. Automobilovému průmyslu – jako největšímu tuzemskému oboru generujícímu přímo a nepřímo zhruba deset procent celého HDP – se daří postupně umazávat ztráty produkce dosažené na jaře.

Potvrdily to i včera zveřejněné zářijové výsledky výroby, podle kterých se meziroční propad počtu vyrobených osobních aut snížil na 4,5 %, a to se přitom aktuální výsledek porovnává s velmi silným loňským zářím. Ztráta výroby aut se tak od začátku roku snížila na zhruba 24 %, respektive zhruba necelých 260 tisíc vozů.

Je samozřejmě otázkou, zda se podaří tento trend postupného návratu udržet, a sice nejenom vzhledem k rozšíření nákazy, která může komplikovat dostupnost zaměstnanců, ale především s ohledem na budoucí chování zahraničních zákazníků z řad firem i domácností.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat