Projekt Penězověda podporuje výuku finanční gramotnosti ve školách

foto_1

Vzdělávací portál o financích Penězověda určený je zejména pro učitele a rodiče chce na jednom místě nabídnout vše  potřebné pro výuku finanční gramotnosti ve školách a v rodinách. „Přestože je finanční gramotnost jednou z nejdůležitějších potřeb pro úspěšný život, její výuka zatím postrádá jednotný a komplexní přístup. Proto jsme ve spolupráci s učiteli, na základě našich letitých zkušeností z finančního vzdělávání na školách, a ve spolupráci s partnery Mastercard a Policie ČR, vytvořili portál Penězověda,” říká Aleš Blažek, generální ředitel ČSOB.

Cílem je růst finanční gramotnost a to, aby se stala pevnou a pravidelnou součástí školní výuky. „Kontaktovali jsme proto Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a zahájili diskuse o tom, jak tohoto cíle společně dosáhnout,” dodává Blažek.

„Klíčové je poskytnout školám flexibilitu a možnost přizpůsobit vzdělávací obsah jejich specifickým potřebám a podmínkám. To zajistí, že výuka finanční gramotnosti bude efektivně integrovaná do školních vzdělávacích programů a bude odpovídat různorodým potřebám škol i regionů,” konstatuje Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Portál Penězověda je primárně určen učitelům, kteří po registraci získají výukové materiály, ze kterých si budou moci jednoduše sestavit podklady pro výuku i pracovní listy pro žáky. Při výuce finanční gramotnosti na školách a při spolupráci s učiteli totiž ČSOB zjistila, že nemají k dispozici dostatek relevantních podkladů, podle kterých by mohli finanční gramotnost učit.

Další část portálu je veřejná. Rodiče ho mohou používat pro vzdělávání svých dětí a všichni ostatní z něho mohou čerpat znalosti nejen o financích, ale i o dalších tématech. Web tematicky zahrnuje oblasti Hospodaření domácností, Finance prakticky, Odpovědné zadlužování, Ochrana životního prostředí, Tvoje cesta onlinem, Kyberšikana, Kyberhrozby, Finanční produkty, Peníze a Moderní platební metody.

„Moderní svět klade stále vyšší nároky na porozumění financím a my věříme, že je klíčové začít už u dětí. Velmi rádi se s našimi partnery zapojujeme do projektu Penězověda, protože jako zástupci platebního sektoru chceme přispět k tomu, aby v Česku vyrůstali sebevědomí a vzdělaní mladí lidé, kteří se digitálního světa a inovací nebudou bát, dokážou využít jeho možnosti na maximum a přispět tak prosperitě naší země,” doplňuje Jana Lvová, ředitelka společnosti Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku.

Rodiče vidí v úrovni finančních znalostí svých potomků rezervy1. Mezi lety 2016 a 2025 se průměrné hodnocení dětí zvýšilo jen o pět bodů na aktuálních 50 bodů ze sta možných. I sebehodnocení rodičů narostlo jen lehce na současných 66 bodů z 63 v roce 2016. Potřebu dalšího vzdělávání v oblasti financí pociťuje celých 74 procent rodičů, přičemž v roce 2016 to bylo jen 65 procent. Hlavním zdrojem informací o financích jsou pro dospělé internet (81 procent), banky (46 procent), specializované weby a nejbližší osoby (oboje 36 procent). Nejmenší podíl mají rádia a televize (17 procent), tisk (14 procent) a škola (5 procent).

I děti mají o témata týkající se peněz a financí zájem a informace získávají zejména v rodině (94 procent) a ve škole (53 procent). Dále také od kamarádů (43 procent), vlastním hledáním (19 procent) a od influencerů (17 procent) nebo sourozenců (13 procent).

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat