Prodeje se stěhují do online světa. Kouzlo e-commerce objevují i menší firmy

credit-cards-1583534_1280

Až 93 % Čechů ve věku mezi 18 a 69 lety již nakupuje na internetu. Na tento trend reagují i obchodníci, kteří si ve stále větší míře pořizují platební brány a svým zákazníkům tak umožňují využívat jejich služby také online. E-shopy navíc během koronavirové pandemie pomohly řadě z nich udržet jejich podnikání. Podle dat banky ČSOB se během loňského roku zvýšil objem e-commerce transakcí o více než polovinu.

Především vlivem opakovaných lockdownů vloni strmě přibýval počet platebních bran mezi obchodníky. Podle bankovních dat šlo o meziměsíční nárůsty o 20 %, přičemž mezi zářím a říjnem byl tento nárůst dokonce 70 %. Obchodníci tak reflektují rostoucí požadavky spotřebitelů na platby kartou. Data společnosti Mastercard za rok 2020 ukazují, že již 54 % plateb probíhá bezhotovostně; číslo by mohlo být ještě mnohem vyšší, zákazníci však u každého pátého obchodníka narážejí na fakt, že platbu kartou neumožňuje.

Silné nárůsty online nákupů šly ruku v ruce s růstem preference bezhotovostních možností plateb i na internetu, důsledkem je i propad plateb formou dobírky. Klesá i platba hotově na místě kurýrovi: zatímco v roce 2019 byl tento způsob platby nejoblíbenější pro 38 % populace, v roce 2020 už to tak bylo pouze pro 22 % lidí.

„Nárůst e-commerce je v posledním roce skutečně nebývalý. Za poslední rok se zvýšil objem e-commerce transakcí našimi platebními kartami o více než 50 procent, za dva roky o více než 110 procent, v současnosti tedy dosahujeme více než dvojnásobně vyšších objemů než v roce 2019. Dříve jsme v tomto ohledu meziročně rostli maximálně o 30 procent,“ říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.

Obchodníci, kteří si dosud platební bránu nepořídili, mají nyní možnost si o ni zažádat na půl roku zdarma, a to v rámci projektu Česko platí kartou. Vyzkoušejí si tak bez závazku, jaké výhody jim přinese a jak na ni budou reagovat jejich zákazníci.

Podle dat z webu ceska-ecommerce.cz aktuálně počet e-shopů v Česku dosahuje téměř 42 tisíc a podíl e-commerce zaujímá na celkovém maloobchodním obratu až 13,5 %. Zvyšují se také nároky na rychlejší a bezpečnější online platby. Obrat v oblasti e-commerce se jen za první pololetí roku 2021 pohyboval přes 100 mld. korun. Přičemž do konce roku by to měl být až dvojnásobek.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat