Pořizovat velké nákupy české domácnosti stále příliš neplánují

Designer

Důvěra domácích ekonomických subjektů (souhrnný indikátor důvěry) v říjnu oproti září mírně poklesla o 0,2 bodu na hodnotu 96,8. Spotřebitelská důvěra sice vzrostla, ale pokles důvěry nastal mezi podnikateli.

Pozitivní je, že v říjnu s výjimkou obchodu nedošlo k výraznější korekci zářijových čísel, kdy byl růst důvěry plošný ve všech odvětvích. Souhrnný indikátor důvěry se tak pro říjen nachází jen těsně pod zářím (hodnota 97,0) a i meziročně je vyšší o 3,7 bodu.

Dalším pozitivem je skutečnost, že je celková důvěra v posledních dvou měsících (září a říjen) vyšší, než tomu bylo během léta (červenec, srpe), kdy byly spotřebitelé i firmy v určitém útlumu. Stále však platí, že se celková důvěra i nadále nachází pod dlouhodobým průměrem z let 2003 až 2023, což je hodnota 100. V souhrnu říjnové indikátory důvěry podle mě potvrzují pozvolný růst české ekonomiky ve druhé polovině letošního roku a růst HDP v letošním roce o necelé 1 %.

Důvěra mezi podnikateli v říjnu meziměsíčně mírně poklesla o 0,8 bodu na hodnotu 96,0. Detailněji se důvěra podnikatelů meziměsíčně zvýšila v odvětvích stavebnictví (+1,2 bodu) a v průmyslu (+0,4bodu), zatímco v obchodě se důvěra snížil (-4,2 bodu) a vybraných odvětvích služeb rovněž (-1,8 bodu). Za růstem důvěry v průmyslu v říjnu stálo především zlepšení v subindexu očekávaného vývoje výrobní činnosti v příštích 3 měsících na nejvyšší hodnotu od loňského prosince.

Oproti tomu průmyslové podniky i nadále hodnotí současnou zahraniční i celkovou poptávku jako utlumenou. Stále podle mě platí, že k udržitelnému oživení poptávky potřebují průmyslové podniky zlepšení v zahraničí, především v Německu. Překvapivě poměrně výrazně meziměsíčně poklesla důvěra mezi obchodníky, kteří jsou nejméně optimističtí od letošního února. Důvodem je především pokles v subindexu očekávaného vývoje celkové ekonomické situace v příštích 3 měsících.

Spotřebitelská důvěra v říjnu meziměsíčně vzrostla o 2,8 bodu na hodnotu 100,7. Spotřebitelská důvěra se tak v říjnu dostala nad svůj dlouhodobý průměr a po útlumu ve 3. čtvrtletí se vrátila těsně pod červnovou hodnotu. Ke zlepšení spotřebitelské důvěry v říjnu přispěl růst v subindexu finanční situace domácností v následujících 12 měsících a spotřebitelé o něco méně negativně hodnotili hospodářskou situaci v následujících 12 měsících. Pořizovat velké nákupy však domácnosti stále příliš neplánují.


Autorem textu je Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat