Prosincové krátkodobé uvolnění vládních restrikcí se okamžitě odrazilo ve vývoji tržeb obchodníků. Oproti listopadu se tržby v obchodech zvýšily o 8,3 %, podle analytiků šlo primárně o důsledek rozvolnění. Patrné to bylo třeba na dříve uzavřených obchodech s oblečením a obuví, avšak razantní nárůst zaznamenali i prodejci vybavení domácností a zboží pro volný čas. Zákazníci tím doháněli nákupy odkládané v době zavřených kamenných obchodů. „Lidé v loňském roce trávili více času doma, kde se věnovali vylepšování svých obydlí. Obchodníci díky tomu evidují zvýšené tržby za výrobky pro domácnost. Naopak tržby v oblasti kultury, sportu a rekreace se výrazně propadly. Sešup tržeb evidují i obchodníci s oděvy a obuví. V dobách, kdy se rušily společenské akce, si lidé moc nového oblečení nepořizovali,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
E-shopy si v meziročním srovnání dokonce polepšily o více než 25 %, za celý rok pak dokonce o více než 27 %. „Nahrávaly jim jednak restrikce, jednak i dlouhodobý zájem spotřebitelů nakupovat z pohodlí domova. Navíc tyto obchody stále expandují v segmentech, které dříve stály stranou pozornosti, a tak si ukrajují stále větší podíl na trhu na úkor „kamenných“ prodejen,“ říká analytik ČSOB Petr Dufek.
V souhrnu ale za celý loňský „covidový“ rok maloobchod poklesl o 0,6 %, respektive o 0,9 % po očištění o kalendářní vlivy. Jedná se o nejhlubší pokles maloobchodu od roku 2012. „Restriktivní vládní opatření budou negativně dopadat na obchodníky i v 1. čtvrtletí letošního roku. Zásadní otázkou pro letošní rok je, zda budou spotřebitelé ochotni utrácet a realizovat tak část odložené poptávky,“ konstatuje analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Jak dodává, nezaměstnanost sice zůstává nízká a peněženky zaměstnanců budou posíleny zrušením superhrubé mzdy, avšak spotřebitelská důvěra se na začátku letošního roku zatím drží na podprůměrných hodnotách. Optimisticky naladěný spotřebitel je přitom základním předpokladem oživení maloobchodu v letošním roce.