Podpora státu měla vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou. Místo toho roste silniční nákladní doprava. Upozorňuje na to aktuální kontrolní zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu.
Dotace státu a EU určené na rozvoj nákladní kombinované dopravy měly vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou a ke snížení silniční nákladní dopravy. Jak ukázala kontrola NKÚ ukončená letos v březnu, vliv podpory na rozvoj nákladní kombinované dopravy je minimální. Celkový přepravený objem v kombinované dopravě v ČR klesá, železniční nákladní doprava stagnuje, vodní nákladní doprava prakticky neexistuje a silniční nákladní doprava naopak roste.
Ve snaze o ekologičtější přepravu zboží plánovalo Ministerstvo dopravy (MD) podpořit v letech 2015 až 2023 projekty na rozvoj nákladní kombinované dopravy částkou 4,7 mld. Kč. Nakonec podpořilo jen 14 projektů a vydalo na ně 650 mil. Kč. Nevyužilo tedy 86 % vyčleněných peněžních prostředků. Podle NKÚ existuje riziko, že národní cíl převést do roku 2030 celkem 30 % silniční nákladní přepravy na vzdálenosti nad 300 km na železniční či vnitrozemskou vodní dopravu nebude splněn.
Železniční nákladní doprava v Česku stagnuje, využití vodní cesty v nákladní kombinované dopravě prakticky neexistuje. Brání tomu dlouhodobá nespolehlivost labské vodní cesty. Naopak silniční nákladní doprava stále roste. Podle výpočtu NKÚ došlo v ČR v roce 2023 oproti roku 2015 k téměř 30% nárůstu kilometrů ujetých nákladními vozidly nad 12 tun.