Němečtí výrobci automobilů se k nástupu nové administrativě Donalda Trumpa vyjadřují s optimismem. Jak upozorňuje server Euractiv, průzkumy mezi ekonomickými experty v Německu, Rakousku a Švýcarsku však předpovídají spíše temnější vyhlídky: Trumpa vnímají ještě negativněji než jejich kolegové v Kanadě či přímo v USA.
Automobily tvoří pětinu německého exportu do USA a podle šéfů předních značek by mohlo nové směřování americké hospodářské politiky přinést určité výhody.
„Vnímáme se jako součást americké společnosti,“ prohlásil generální ředitel Volkswagen Group Oliver Blume pro Bild am Sonntag. VW plánuje s novou administrativou „pokračovat v osvědčené spolupráci“ a investovat více než pět miliard eur do závodu v Chattanooze v Tennessee a dalších pět miliard do společného projektu s výrobcem elektromobilů Rivian.
Volkswagen však může narazit na komplikace: některé modely pro americký trh se totiž vyrábějí v Mexiku, což by mohlo znamenat uvalení dodatečných cel při dovozu do USA.
Přesto i další automobilky zachovávají spíše pozitivní tón. Šéf Mercedes-Benz Ola Källenius připomněl, že jeho společnost působí ve Spojených státech déle než sto let a na obou stranách Atlantiku je hluboce zakořeněná. Zástupci BMW a DaimlerTruck pak zdůraznili, že podporují volný obchod a věří, že novým clům se podaří vyhnout.