Vývozu z Česka se sice v podzimních měsících příliš nedaří, poprvé po dvanácti měsících sklouznul v září těšně pod předkoronavirovou úroveň z loňského února. „Důvodů je mnoho,“ říká Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank. „Od zauzlených výrobních řetězců a problémů v dopravě a logistice, až po raketový růst nákladů včetně nyní i energií. Přesto podle výpočtu Indexu Exportu má český vývoz šanci se na dosah přiblížit k rekordní hranici čtyř biliónů korun. K překonání mu bude nejspíš chybět jen pár desítek miliónů korun. Nebýt výpadků v automobilovém průmyslu, byla by tato meta překonána s atletickou lehkostí,“ dodává Helena Horská.
Situace je ale stále velmi nejistá, stejně jako vyhlídky na opětovné oživení exportu, což naznačuje i průzkum mezi exportéry.
„Navzdory všem obtížím se export zuby nehty drží na úrovní loňských čísel. Meziroční propad činí oproti loňskému roku v měsíci září „jen“ 2,8 procenta. Bilance zahraničního obchodu v národním pojetí v běžných cenách se však propadla o 13,3 miliardy korun, což v porovnání s loňským zářím činí 47,2 miliard korun. A to už je problém, který zásadním způsobem ovlivní HDP České republiky,“ komentuje situaci Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.
Za tímto výsledkem stojí tři hlavní skutečnosti: extrémní meziroční pokles přebytku obchodu s motorovými vozidly o 20,6 mld. Kč a dále se výrazně prohloubil deficit obchodu s ropou a zemním plynem o 13,4 mld. Kč a základními kovy o 5,8 mld. Kč.
„Vyhlídky na lepší zítřky jsou však v tuto chvíli v nedohlednu. Čipy do konce roku určitě nebudou v potřebném množství, trvale chybí mnoho komponent, a aby toho nebylo málo, ČNB zvyšováním úrokových sazeb dává impuls koruně k posilování a je zřejmé, že v tom chce pokračovat i nadále. Prolomení hranice 25 CZK/EUR do konce roku tak nemusí být vůbec nereálné. K tomu můžeme přidat vysoké ceny energií, raketově rostoucí přepravní náklady, zhoršující se pandemickou situaci a je jasné, že české exportéry čeká pořádně ´horká zima´, dodává Otto Daněk.