Rok a půl trvající propad maloobchodních tržeb se konečně zastavil, když v listopadu byl zaznamenán reálný růst o 0,9 %. Tento výsledek je sice pro trhy překvapením ale jednoznačně s pozitivním nádechem. V dalších měsících lze očekávat, že sektor maloobchodu bude těžit z vyšší spotřeby domácností, které nebude již takovým způsobem svírat vysoká inflace.
Zaměříme-li se na konkrétní oblasti v maloobchodu, tak v meziročním vyjádření rostly tržby za pohonné hmoty (+3,7 %) a za nepotravinářské zboží (+1,3 %). Naopak za potraviny Češi utráceli méně, když reálné tržby obchodníků klesly o 0,7 %. Pokračuje tak trend, kdy lidé nakupují v mnoha případech kvalitnější potraviny, ale v menším množství, aby je dokázali spotřebovat a nedocházelo ke zbytečnému plýtvání.
Zároveň stále zásadní roli hraje pochopitelně jejich cena. Co se týká jednotlivých prodejen dle prodávaného sortimentu, tak nejvíce rostly tržby prodejců s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (+9,9 %). Následují maloobchodníci s kosmetickými a toaletními výrobky (+7,2 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (+6,6 %) a také s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (+0,3 %).
Na druhé straně nespokojenost bude stále panovat u prodejců s výrobky pro domácnost, kde klesly tržby o 6,5 %. I zde by se mělo ovšem začít blýskat na lepší časy s tím, jak Česká národní banka bude snižovat úrokové sazby, čímž se zvýší poptávka v oblasti stavebnictví, následovaná vyšším zájmem o vybavení domácností.
Rovněž se významně snížily tržby prodejcům oděvů a obuvi (-6,2 %), kterým kromě poklesu reálných mezd domácností nenahrávalo ani počasí. Snížily se tržby jak ve specializovaných prodejnách potravin (-1,4 %), tak v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (-0,7 %).
V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží tržby znovu rostly, a dokonce rychleji než v říjnu, tentokrát o 9,3 %. Internetové a zásilkové obchody evidovaly podobný růst tržeb jako v říjnu. Meziměsíčně stouply tržby za pohonné hmoty o 3,7 %, za potraviny o 1,0 % a za nepotravinářské zboží o 0,5 %.
„V souhrnu za rok 2023 maloobchodní tržby pravděpodobně poklesnou o 4,3 %. Pozitivní alespoň je, že maloobchod ve 4. čtvrtletí loňského roku začal přeci jen ožívat, což se pravděpodobně odrazí do mezikvartálního růstu spotřeby domácností. Růst spotřeby domácností by tak v závěru loňského roku měl kompenzovat pokles průmyslu, který si ve 4. čtvrtletí procházel recesí,“ říká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.