Generální finanční ředitelství (GFŘ) začalo používat nový nástroj, od nějž očekává zlepšení správy daní a komunikace s poplatníky – takzvané daňové echo. Koncept je inspirovaný moderními behaviorálními přístupy (jde o takzvané šťouchy, nudge letters) a usiluje o zvýšení dobrovolného plnění daňových povinností a efektivnější výběr daní.
Daňové echo je personalizovaný dopis, který GFŘ zasílá poplatníkům v případech, kdy na základě dostupných dat identifikuje nesrovnalosti v jejich daňových povinnostech. Smyslem podle GFŘ není represivní opatření, ale spíše neformální upozornění a nabídka možnosti včasné nápravy bez zbytečných sankcí.
„Zavedení Daňového echa je zásadním krokem k moderní a vstřícné daňové správě. Umožňuje nám budovat důvěru mezi státem a poplatníky a současně posilovat spravedlnost v daňovém systému. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde poplatníci budou mít jasné a srozumitelné informace, což jim umožní lépe plnit své povinnosti,“ říká generální ředitelka GFŘ Simona Hornochová.
„Věříme, že tento přístup povede k vyšší míře dobrovolného plnění daňových povinností a snížení nákladů spojených s kontrolními postupy. Jsem přesvědčen, že prevence je vždy efektivnější než následné vymáhání povinností. Pokud se tato nová komunikace osvědčí, máme v plánu pokračovat i v dalším období a u jiných daňových témat,“ dodává ředitel sekce výkonu daní Jiří Žežulka.