Deset bank, které v součtu reprezentují drtivou většinu klientů v Česku, společně vytvoří jednotný standard pro online ověřování občanů u služeb státu a firem pod značkou Bank ID. Označují to za „významný průlom v digitalizaci Česka“. Některé firmy řešení pod touto značkou již připravují, například pojišťovna Kooperativa nebo Pražská plynárenská. Zapojují se i další energetické společnosti, pojišťovny a finanční instituce a zájem je také oblastí školství, médií, kultury a medicíny a od technologických a sázkových společností, dopravců nebo obcí.
„Minulý rok byly přijaty potřebné legislativní změny a byla založena společná firma. Nyní prožíváme další významný milník na cestě k digitalizaci Česka, kdy se do projektu připojuje sedm nových bank. Pokračujeme tak v zavádění standardu, který se velice osvědčil v zahraničí. Lidé si totiž nemusí zřizovat nic nového, pouze využijí svého stávajícího přihlášení k elektronickému bankovnictví. Díky Bank ID se všem život výrazně zjednoduší a začnou ho používat prakticky denně,” říká Jan Blažek, člen představenstva společnosti Bankovní identita, jejíž akcionáři jsou Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.
Pro občany je bankovní identita něco jako digitální občanka, pomocí které se mohou bezpečně a jednoduše elektronicky prokázat při používání online služeb státu, třeba na Portálu občana, a velmi brzy i firem z výše zmíněných odvětví. S bankovní identitou lze potvrzovat i transakce a formuláře vyplněné online nebo podepisovat dokumenty. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.
„Česko potřebuje digitalizaci a bankovní identita je pro digitalizaci obrovský krok kupředu. Firmám přinese miliony uživatelů, kteří už vědí, jak se přihlásit ke službám online. Digitální přístup ke službám se stane standardem, což zároveň vytvoří i tlak na další poskytovatele služeb včetně státu, aby digitalizaci urychlil. Zájem občanů a médií i první pozitivní zkušenosti s bankovním identitou potvrzují, že masivní rozvoj digitalizace nastává právě teď,“ uvádí Miroslav Lukeš, poradce pro strategii a obchod Bankovní identita.
Podle konzultační a technologické společnosti Trask, která se dlouhodobě věnuje inovacím v on-line identifikaci osob na internetu a je hlavním integračním partnerem společnosti Bankovní identita, v tuto chvíli poptávka firem po chystané Bank ID zesiluje. „Volání služby je pro firmy relativně jednoduché. Složité je ale identitu napárovat na vnitřní systémy firmy a vše udržovat aktuální. Našim cílem je zajistit bezstarostné použití. Známe potřebnou legislativu, poradíme, kde bankovní identitu použít, integrujeme ji na vnitřní procesy firmy, budeme ji udržovat stále aktuální,“ vysvětluje Pavel Riegger, výkonný ředitel firmy Trask.