Český průmysl je stále hlavním rizikem probíhajícího oživení

partnership-526413_1280

Průmysl meziročně po sezónním očištění meziročně poklesl o 1,9%, což je výsledek blízký našemu odhadu.   Jako celek výroba nevykazuje další zhoršení a  čísla jsou zatím v souladu s našimi sázkami na stabilizaci průmyslu v třetím kvartále. Při pohledu do struktury se však jedná  o další slabý výsledek. Zaostávání některých páteřních odvětví zvyšuje rizika našich sázek na oživení průmyslu na přelomu roku 2024 a 2025.Slabý výkon českého a německého průmyslu také  zůstává hlavním rizikem pro náš letošní výhled pro hospodářský růst (+1,1%).

Meziročně je situace dál špatná zejména v energeticky náročných sektorech ( jako například zpracování kovů nebo nekovových minerálních produktů). Poslední dva měsíce však ukazují na stabilizaci produkce i v nejvíce zasažených odvětvích (i když  na velmi nízkých úrovních).

Současně však vidíme slabý výkon v páteřních odvětvích českého průmyslu – automotive klesá o 6,4% (a jeho výkon se v posledních měsících zhoršuje), zatímco strojírenství je meziročně slabší o 5,4%. Celkový obrázek průmyslu tak vylepšují menší odvětví v čele s  farmaceutickým, textilním nebo potravinářským  průmyslem. To však nejsou odvětví, která by na sebe vázala v takové míře další výroby a nemají ani  vysoký podíl na zaměstnanosti. I  proto dál klesá počet zaměstnanců v průmyslu (-1,9% meziročně).

Ke konci roku předpokládáme obnovení globální poptávky po investicích, což by mohlo pozitivně působit na nejcykličtější odvětví v čele se strojírenstvím. Jejich růst však nepředpokládáme dříve než na začátku roku 2025 (velký obrat k lepšímu ostatně zatím nehlásí ani nové objednávky strojařů). Znepokojující je situace v segmentu automotive, kde sice v červenci sehrávaly velkou roli podnikové dovolené,  viditelný pokles vedle produkce zaznamenaly ovšem také nové objednávky.

Navíc z pohledu českého průmyslu také vůbec dobře nevyznívají poslední slabá čísla z Německa, zejména pak z německého automotivu. Strukturální problémy některých německých automobilek sice zatím český průmysl viditelně nezasáhly (viz graf), to se však časem může měnit. Celkově tak vidíme nemalá rizika, že náš odhad dynamiky průmyslu pro rok 2024 (-1,6%) může být ještě revidován směrem dolů.


Autorem analýzy je Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat