Česko si od EIB půjčí dalších 13 miliard korun na rozvoj železnic

train-station-1868256_1280

Evropská investiční banka (EIB) a Ministerstvo financí ČR podepsaly smlouvu o půjčce ve výši 13 mld. Kč na modernizaci české železniční sítě. Uvolnila setím druhá část plánované podpory EIB v  celkové výši 48,8 mld. Kč. Finanční podpora má zajistit modernizaci železniční sítě TEN-T v České republice a zavést evropský systém řízení železničního provozu (ERTMS). První část půjčky ve výši 24 mld. Kč byla schválena na podzim roku 2023.

Díky těmto dalším finančním prostředkům může Správa železnic pokračovat v instalaci ERTMS. Tento systém řízení železniční dopravy je v Evropské unii povinný, a navíc výrazně snižuje riziko lidských chyb a mimořádných událostí. Mezi další výhody systému patří navýšení kapacit železnice, což otevírá více možností pro cestování, a dále nižší náklady na provoz a údržbu, a to zejména díky úsporám elektrické energie.

Z hlediska bezpečnosti by modernizované železniční přejezdy mohly snížit počet mimořádných událostí až o 180 ročně a zabránit tak 30 až 40 úmrtím každý rok. Správa železnic plánuje na úrovňových kříženích instalovat závory nebo je chce nahrazovat mosty či tunely. Díky tomu se auta, kola či chodci dostanou přes trať, aniž by museli vjet nebo vstoupit přímo na koleje.

„Železnice se řadí k energeticky nejúčinnějším druhům nákladní i osobní dopravy, a proto ji potřebujeme rozšířit,“ uvedl viceprezident EIB Kyriacos Kakouris. „Pokud však chceme, aby lidé a firmy dávali přednost železnici před silnicemi, musí být vlaky bezpečnější, ekologičtější a spolehlivější. Naše finanční podpora českého železničního systému má dvojí užitek – vede k udržitelnější dopravě v zemi a podporuje regionální rozvoj v oblastech Evropské unie s nižší hospodářskou činností.“

Projekt věnuje pozornost také úpravě nádraží a železničních budov, aby byly přístupnější osobám s  omezenou schopností pohybu a orientace a cestujícím s dětmi. Tvoří jej téměř 40 dílčích projektů, které mají být hotovy do konce roku 2028. Přibližně čtvrtina modernizačních projektů je plánována v pražském regionu, nicméně většina směřuje do oblastí, které spadají pod politiku soudržnosti EU. Dokončený projekt bude mít přínos přibližně pro 90 milionů cestujících ročně a otevře cestu dopravě více než osm milionů tun nákladu.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat