Na hračkách s logem Kovodružstvo Náchod vyrostlo mnoho generací kluků i holek nejen v tehdejším Československu. Na slavnou tradici tohoto podniku navázaly společnosti Kovap a Kaden. V jejich čele stojí mladý dynamický šéf Filip Klepek. V rozhovoru přibližuje historii značky i plány, které se svými společnostmi do budoucna má.
Obě společnosti navazují na výrobce Kovodružstvo Náchod, pod jehož hlavičkou se za socialismu vyráběli nejen plechové hračky, ale i ty plastové. „Věřím, že si všichni vzpomenete na plastové váhy nebo ruletu, turbolet na ovládání bowdenem nebo plastové pistolky, popřípadě plechovou Tatru kolem světa. Dnes je společnost Kaden zaměřena na výrobu sběratelských modelů a Kovap se věnuje výrobě plechových hraček a dodávkám do zpracovatelského průmyslu. V součtu tedy stojíme na třech nohách,“ říká Filip Klepek.
Jak jsou obě společnosti velké, kolik zaměstnávají lidí a v jakých řádech se pohybuje jejich obrat?
Obě společnosti mají celkem tři provozy, dva v Novém Hrádku a jeden v Semilech. Celkem zaměstnávají necelých osmdesát lidí. Obratově jsme na šedesáti miliónech za rok.
V minulosti si s autíčky a jeřáby hrály kluci i ve třinácti letech, dnes má analogová hračka v životě dítěte mnohem kratší životnost.
Kde získávají vaše společnosti lidi a co všechno musí umět ti, kteří chtějí u vás pracovat?
Je to hodně o doporučení zaměstnanců, rodinných příbuzných a podobně. Vše se odvíjí od pozice, kterou potřebujeme obsadit. Lidé ve výrobě musí být zruční a mít smysl pro detail, což je zřejmě důvod, proč dvě třetiny zaměstnanců u nás tvoří ženy. Na pozice technicko hospodářských pracovníků nabíráme podle povahy a charakteru člověka, všechno ostatní se dá naučit. Musí mít chuť se vzdělávat, rozvíjet a být iniciativní.
Jak je výroba ve vašich společnostech energeticky náročná a jak ji ovlivňují vysoké ceny energií?
Naše provozy nejsou energeticky náročné, přestože máme dva stroje na slévání slitin zinku. V součtu se jedná o nějakých 300 MWh za rok.
Zároveň jsme měli energie zafixovány v jednom případě do konce roku 2022 a v druhém do konce roku 2023, takže to nejhorší období nás minulo a dostali jsme dostatek prostoru se připravit na období po skončení fixace. Ten jsme využili k instalaci fotovoltaických elektráren na dvou provozech a částečné výměně strojního vybavení za úspornější.
Na jaké trhy vaše produkty dodáváte? Kdo jsou vaši zákazníci?
Nejzajímavější je to z pohledu plechových hraček, se kterými se umíme dostat na všechny kontinenty. Našimi zákazníky jsou velkoobchodníci (importéři), maloobchodníci, ale i fyzické osoby. Z našeho e-shopu dodáváme do všech zemí EU. Pravidelně míváme objednávky z Japonska nebo Austrálie. Dalším zajímavým trendem je, že našimi zákazníky se stávají i firmy, které si u nás chtějí zpracovat něco na zakázku jako dárky pro partnery nebo zaměstnance.
Největší příležitost vidím ve změně chování spotřebitele směrem k udržitelnosti, kde cena už nebude jediným kritériem nákupu a spotřebitel bude čím dál víc dávat akcent na původ výroby, zpracované materiály, či možnost recyklace.
Jaká je pozice tradičně vyráběných hraček u dnešních dětí, které stále více inklinují k mobilům a moderním výdobytkům?
Jsem přesvědčený, že pro klasické „analogové“ hračky tady bude místo vždy, pouze se mění doba užívání. V minulosti si s autíčky a jeřáby hrály kluci i ve třinácti letech, dnes má analogová hračka v životě dítěte mnohem kratší životnost. Nicméně analogové hračky jsou čím dál atraktivnější pro rodiče a sběratele.
Největší hrozbu vidím v ochladnutí poptávky, protože evropská společnost v důsledku zvolené politiky zákonitě zchudne.
Co v současné době vnímáte jako největší hrozbu pro vaše podnikání? V čem nebo kde naopak vidíte největší příležitosti?
Největší příležitost vidím ve změně chování spotřebitele směrem k udržitelnosti, kde cena už nebude jediným kritériem nákupu a spotřebitel bude čím dál víc dávat akcent na původ výroby, zpracované materiály, možnost recyklace a tak dále. Největší hrozbu vidím v ochladnutí poptávky, protože evropská společnost v důsledku zvolené politiky zákonitě zchudne.
Jaké máte plány pro nadcházející rok?
V Kadenu hned v novém roce rozjíždíme velmi náročný projekt digitalizace a optimalizace procesů a toku materiálu. Není to jenom o hardware a software, ale o změně způsobu uvažování a chování všech zaměstnanců. Od vedoucího výroby až po uklízečku. Hlavním cílem je zvýšit produktivitu ve vývoji i výrobě o 50 procent. Na Kovapu se budeme soustředit více na obchod. Konkrétně na budování značky a business development v oblasti maloobchodní klientely v rámci Evropské unie, kde cítíme velký potenciál k růstu.