Bodový systém a sankce za přestupky v dopravě se od ledna výrazně změní. Jde o největší aktualizaci od vzniku bodového systému v roce 2006. Novela zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky a přináší i dvě novinky – možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora a řidičák na zkoušku po dobu dvou let od získání prvního řidičského oprávnění.
„Nový bodový systém se od začátku příštího roku dotkne milionů českých řidičů. Díky přehledně nastaveným pravidlům jasně rozlišíme závažné přestupky, které budeme postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Oproti minulé snaze změnit bodový systém obsahuje tento návrh dvě zásadní novinky pro začínající řidiče: možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17, a řidičák na zkoušku po dobu dvou let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. „Oba tyto nástroje fungují v mnoha evropských zemích, kde prokazatelně přispívají ke snížení nehodovosti u začínajících řidičů. Je nejvyšší čas je začít využívat i u nás,“ připomíná Kupka.
Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i doba, po kterou řidič nesmí řídit.
Nová podoba bodového systému pamatuje i na odmítnutí dechové zkoušky na alkohol či blokování provozu nesprávným parkováním. V případě překážky v provozu hrozí na místě sankce 2 500 až 3 500 korun a při odmítnutí zkoušky pokuta až 75 000 korun, zákaz činnosti až na tři roky a záznam 6 bodů. Novela také umožní řidičům na vybraných, přehledných a bezpečných úsecích tuzemských dálnic jezdit za dobrého počasí rychlostí až 150 km/h.
Kromě samotné změny bodového systému přináší novela zákona o silničním provozu i několik ulehčení pro řidiče. Od 1. ledna 2024 už nebude nutné mít u sebe při řízení v ČR kartičku řidičského průkazu, bude stačit prokázat při kontrole totožnost. Mít u sebe plastovou kartičku řidičského průkazu bude nutné pouze při cestách do zahraničí. Nic se ale nemění na povinnosti disponovat platným řidičským průkazem.
O nový průkaz si řidiči mohou zažádat během pár minut na Portálu dopravy. Úplně stejně odpadá i povinnost mít u sebe v autě osvědčení o registraci vozidla. „Tyto změny původně měly platit od poloviny roku 2025, resortu dopravy se je ale podařilo významně urychlit,“ zdůrazňuje Kupka.
Pokud o to řidič požádá, bude také moci být automaticky informován o každém záznamu bodů prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Stav bodů lze již nyní zjistit přes Portál dopravy.