Zavřené kamenné obchody skomírají, na internetu se daří, potvrzují data

ecommerce-2140603_1280

Další lednové zpřísnění restriktivních vládních opatření a nucené zavření či omezení činnosti řady obchodů, má své měřitelné dopady: výsledkem je lednový pokles maloobchodních tržeb o 6,6 % v meziměsíčním srovnání (a o 6,5 % meziročně po očištění o kalendářní vlivy). „V lednu oproti prosinci po sezónním očištění výrazně poklesly především tržby za nepotravinářské zboží a to o 12,7 %. Právě tato část maloobchodu je celkově nejvíce zasažena vládními omezeními. Oproti tomu tržby za potraviny v lednu poklesly jen o 0,6 %, což vychází z toho, že obchodů s převahou potravin se vládní omezení týkají o poznání méně. Meziměsíčně v lednu vzrostly tržby za prodej pohonných hmot a to o 2,8 %,“ shrnuje analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Pomyslným vítězem restriktivních vládních opatření zůstaly i v lednu internetové obchody. Prodeje přes internet a pomocí zásilkové služby meziročně vzrostly o více jak třetinu a podobně vysoké růstové tempo si udrží i v únoru. „Zpomalení meziroční dynamiky lze očekávat až od března, ale rozhodně ne z toho důvodů, že by se spotřebitelé začali od internetových prodejců odklánět, nýbrž kvůli vysoké srovnávací základně z loňského března. Se začátkem pandemie v ČR byl totiž loňský březen prvním měsícem, kdy došlo k razantnímu nárůstu prodejů přes internet,“ říká Novák.

„Zavřené kamenné obchody suploval internetový prodej, který zaznamenal růst tržeb o 34,5 procenta. Lidé si v průběhu koronavirové krize opatřují výrazně více zboží a služeb přes internet. Jedná se o bezpečnou a pohodlnou formu nakupování. Lze proto předpokládat, že internetový prodej zůstane populární i po konci pandemie a trvale změní charakter českého maloobchodu,“ doplňuje hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Zatímco internetovým obchodům se v lednu dařilo, tak o kamenných prodejnách to již rozhodně naplatilo. Prodeje oděvů a obuvi poklesly meziročně o tři čtvrtiny, výrobky pro kulturu sport a rekreaci o třetinu, výrobky pro domácnost o čtvrtinu a prodeje počítačů o necelých 10 %.

„Vzhledem k tomu, že lockdown pokračoval i v únoru a březnu, je pravděpodobné, že podobné trendy uvidíme i v číslech těchto měsíců. Internetové obchody budou i nadále nahrazovat ty kamenné, nicméně část nákupů budou spotřebitelé i nadále odkládat a peníze na ně připravené šetřit. Spotřeba domácností proto zůstává v úvodu roku velmi utlumená a ekonomika musí stejně jako v závěru roku spoléhat především na vývoz, respektive exportně orientovaný průmysl,“ říká i analytik ČSOB Petr Dufek. 

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat