Celý svět sází na vakcínu a ve vysvobození z pandemie věří zhruba v polovině tohoto roku. I vyhledávač Google ukazuje, že od konce října 2020 vyhledávání “vakcíny”, ať už jde o Pfizer nebo Sputnik, raketově roste – za poslední čtvrtrok se zdvojnásobilo. Akciové trhy jsou zase ochotné ignorovat díky víře ve vakcínu veškeré negativní zprávy o nových “lockdownech” reagujících na nové kmeny koronaviru.
„Zkusili jsme propočítat, komu by nástup vakcíny mohl nejvíce pomoci. Podívali jsme se na trend změny pohybu lidí (na základě Google Mobility dat) napříč zeměmi OECD a zkusili odhadnout jeho normalizaci v průběhu druhého kvartálu 2021. Pak jsme odhadli citlivost jednotlivých odvětví (napříč zeměmi) na změny mobility. Na základě toho jsme odhadli možné změny poptávky po nástupu vakcíny v nejvíce postižených odvětvích,“ říká hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.
„Ve finále jsme použili mezinárodní input-output tabulky pro propočet mezisektorových efektů napříč odvětvími a zeměmi. Z velkých odvětví má největší potenciál pozitivně reagovat na nástup vakcíny (ne úplně překvapivě) odvětví obchodu, kde by v našem modelovém scénáři mohly jít tržby v druhém kvartále vzhůru o 6 % a zisk až o 16 %. Nehledě na velikost, jsou samozřejmě na prvním místě jako největší beneficienti vakcíny odvětví kultura a rekreace a pohostinství a hoteliérství: v obou případech očekávaný nárůst tržeb přes 20 %,“ doplňuje Bureš.
Naopak na druhém konci žebříčku jsou odvětví, která si už dnes „žijí tak trochu vlastním životem“ – výrobci počítačů a elektroniky, dopravních prostředků nebo stavebnictví. I když tato odvětví nebudou tolik těžit z očekávané normalizace poptávky (spotřebního chování domácností), může se jim ulevit proto, že nebudou čelit výpadkům v subdodávkách, které na začátku roku 2021 začínají být v řadě průmyslových odvětví opět aktuální.