Home office je vynucený trend. Právní úprava realitě vůbec neodpovídá, tvrdí analýza

Home office - preview

Probíhající pandemie koronaviru vyhnala řadu zaměstnanců – tam kde je to z povahy práce možné – k úplné či alespoň částečné práci z domova. Poradenská skupina Grant Thornton ale upozorňuje, že současná právní úprava je pro home office zcela nevyhovující. Zaměstnavatel by totiž měl zaměstnanci poskytovat náhradu výdajů, které s prací doma souvisejí – přitom ale například náklady na topení, elektřinu, vodu nebo internet nelze stanovit paušálně. Kalkulovat skutečné výdaje související pouze s výkonem práce z domova a nikoliv bydlením je ovšem prakticky nemožné.

„Jedním z klíčových koronavirových opatření je pro vládu i mnohé zaměstnavatele právě přesun co nejvyššího možného počtu zaměstnanců na home office, pokud to jejich pracovní náplň dovoluje. Přitom pro to nejsou správně nastaveny zákony a předpisy,“ říká Roman Burnus, manažer poradenské skupiny Grant Thornton Czech Republic. „Zavádění home office se navíc stává standardem, který pravděpodobně vydrží i po skončení pandemie. Mnoho firem si uvědomuje, že je pro ně tento systém lepší a výhodnější. Stávající právní úprava je proto naprosto nevyhovující a je třeba tuto problematiku vyřešit,“ dodává.

Zaměstnavatel by měl zaměstnanci pracujícímu na home office poskytovat ze zákona náhradu vzniklých výdajů. Jejich vyčíslení je ale v zásadě nedopočitatelné. „V případě náhrad za opotřebení vlastního majetku zaměstnance používaného pro výkon práce – jako například počítače, tiskárny, telefonu nebo nábytku – problém není. Výši náhrady je možné stanovit paušální částkou. Problém nastává u takzvaných povinných plnění zaměstnavatele na vytváření a dodržování pracovních podmínek pro výkon práce. Tam patří například připojení k internetu, elektřina nebo topení. Zde náklady paušalizovat nelze, přitom by to dávalo obrovský smysl,“ vysvětluje Roman Burnus. „Výše náhrady se má kalkulovat na základě skutečně vynaložených výdajů, což je ale v praxi téměř nemožné,“ dodává.

První pokus vyřešení tohoto úskalí proběhl v roce 2019 a následně i na začátku pandemie, kdy se Komora daňových poradců pokusila na společném jednání s Generálním finančním ředitelstvím znovu prosadit možnost paušalizace výše náhrady. Cílem bylo významné zjednodušení celého procesu prokazování nákladů. Návrh však doposud neprošel.

Sdílet článek

Mohlo by Vás zajímat